E-ticaret sektörü son dönemlerin en popüler sektörlerinden birisidir. Çünkü artık bir ürün ve hizmet almak isteyen kişiler e-ticaret firmaları üzerinden aradıkları ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşabilmekte ve satın almak istedikleri ürün ve hizmetleri indirimli bir şekilde alabilmektedir. Bu nedenle e-ticaret firmalarına olan ilgi her geçen gün artış göstermektedir.

 

Bu artıştan pay almak isteyen birçok kişi ise e-ticaret nedir ve nasıl yapılır sorusuna yanıt arayarak e-ticaret sektöründe faaliyet göstermeyi düşünmektedir. Kişiler e-ticarete adım atabilmek için belirli süreçleri tamamlamalıdır. Bunun ardından ise e-ticaret ve e-ticaret süreçlerinin yönetimi hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Böylece kişilerin e-ticarette başarılı olma ihtimali artmaktadır.

 

E-ticaret ile internetten ürün satmak isteyen kişiler için hazırladığımız E-ticaret Nedir, Nasıl Yapılır adlı bu yazımızda sizlere e-ticaret hakkında detaylı bilgiler vereceğiz. Bununla beraber e-ticaret nasıl yapılır sorunuzu da yanıtlandıracağız. Sizler de bu yazımızı inceleyerek e-ticaret hakkında bilgi edinebilir ve e-ticaret süreçlerini detaylı bir şekilde öğrenebilirsiniz.

 

E-ticaret Nedir?

Elektronik ticaret ya da bilinen adı ile e-ticaret, ürün ve hizmetlerin tüketiciler ile internet ortamında buluşturulduğu ticaret türüne verilen isimdir. E-ticarette ürünlerin satışı, dağıtımı, ödemesi ve reklam süreçleri internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bir nevi e-ticaret geleneksel ticaret yöntemlerinin internet ya da mobil platformlarda gerçekleşmesine verilen isimdir.

E-ticaret Nasıl Yapılır?

E-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satmak isteyen kişi ve işletmelerin ilk yanıt aradığı sorulardan birisi e-ticaret nasıl yapılır sorusudur.

 

Günümüzde e-ticaret ile internetten ürün satmak isteyen kişi ve işletmeler bir e-ticaret sitesi kurarak ya da e-ticaret pazaryerleri üzerinden satış yapmaya başlamaktadır. Bazı işletmelerin ise hem e-ticaret siteleri hem de pazaryerleri üzerinden satış yaptığı bilinmektedir.

 

İster e-ticaret siteleri üzerinden isterse de e-ticaret pazaryerleri üzerinden satış yapılsın E-ticaret yapmak isteyen işletmelerin ilk olarak e-ticaret süreçleri hakkında bilgi alması gerekir. E-ticaret hakkında bilgi alındıktan ve e-ticaret süreçleri yönetimi öğrenildikten sonra kişiler bir iş planı hazırlayarak e-ticaret sektöründe nasıl ilerleyeceklerini belirler. Bunun ardından ise e-ticaret sitesi kurulumu ve özelleştirmelerini yaparak internetten ürün satmaya başlarlar.

 

Gelin şimdi hep beraber e-ticaret hakkında önemli konulara daha detaylı bir şekilde göz atalım ve e-ticarette başarılı olmak için neyi nasıl yapmanız gerektiğini inceleyelim.

 

İyi Bir İş Fikriniz Olsun

 

E-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satmak isteyen kişi ve işletmelerin iyi bir iş fikri olması oldukça önemlidir. Çünkü e-ticaret iş fikirleri ne kadar sağlam olursa işletmelerin e-ticarette atacakları adımlar da o kadar sağlamlaşacaktır. Bu nedenle işletmelerin ilk olarak iyi bir iş fikri bulması gerekmektedir.

 

İş fikrinizi bulmak ve hayata geçirmek için belirli konularda araştırmalar yapmanız gerekmektedir. Genellikle e-ticaret firmaları kendi iş fikirlerini bulabilmek için şu konularda araştırmalar ve analizler yapmaktadır;

 

  • E-ticaret istatistikleri
  • E-ticaret trendleri
  • E-ticarette yer alan sektörler
  • İnternetten satılabilecek ürün tavsiyeleri
  • Farklı markaların e-ticaret hikayeleri
  • Yurtdışında yer alan işletmelerin e-ticarette sattığı ürünler
  • Pazaryeri platformlarında en çok satılan ürünler

 

Gibi birçok konuda araştırma yapın. Araştırmalarınız sonucunda e-ticarette ne satabilirim sorunuz için yanıtlar oluşturun. Böylece kendi iş fikrinizi daha kolay bir şekilde belirleyebilir ve hayata taşıyabilirsiniz. E-ticarette ne satacağınıza karar verdikten sonra;

 

  • E-ticaret sitesi kurulumu
  • E-ticaret sitesi tasarımı
  • Ürün ve stok yönetimi
  • Tedarikçi seçimi
  • Sanal pos ve kargo anlaşmaları
  • E-ticaret kampanyaları
  • E-ticarette lojistik süreçleri
  • Dijital pazarlama

 

Gibi önemli e-ticaret süreçlerindeki yapacaklarınızı listeleyin. Bunun ardından bu süreçleri nasıl yöneteceğinizi belirleyin ve böylece iş planınızı detaylı bir şekilde hazırlayın. Unutmayın ki iş planınızı hazırlarken ne kadar profesyonel davranırsanız ve e-ticaret süreçlerini nasıl yöneteceğinizi belirlerseniz ve böylece ileride e-ticaret işletmeniz için daha kolay yatırımlar bulabilirsiniz.

 

 

1. Müşterilerinizin Problemlerini Çözün

 

E-ticaret yapmak ve bu sektörde başarılı olmak isteyen kişi ve işletmelerin aslına bakıldığında bir problemi çözmesi gerekmektedir. Özellikle çözülmesi gereken bu problem insanların ihtiyaçlarına yönelik olan bir problemdir.

 

Bu nedenle e-ticaret firmaları satacakları ürünlere karar vermeden önce bu ürünlerin gündelik ya da iş yaşamına katkısının ne olacağını belirlemesi gerekmektedir. Bununla beraber bu ürünlerin kişilerin yaşamında yer alan hangi problemleri çözeceği belirlenmelidir.

 

Böylece e-ticaret firmaları satacakları ürün ve hizmetleri nasıl farklılaştırmaları gerektiğini tespit edecek ve sektörde başarılı olma imkânı yakalayacaktır. Sizler de e-ticarette satılacak ürünleri belirlerken bu doğrultuda hareket edebilirsiniz. Problemleri nasıl çözeceğinizi belirlemek için bir hedef kitle belirleyebilir ve bu hedef kitlenin davranışlarını göz önünde bulundurarak ürünlerinizi ve işletmenizi nasıl farklılaştıracağınız bulabilirsiniz.

 

2. Niş Ürünler Satın

 

Niş ürünler, e-ticaret pazarında yer alan ürünlerin arasında özel bir ürünü ifade eden ürünlere verilen isimdir. Niş ürünler, küçük bir kitleye hitap eden ürünler arasında yer alsa da iyi pazarlama çalışmalarıyla sektörde önemli ürünler haline gelebilmektedir.

 

Niş ürünler satmanın e-ticaret firmalarına sağladığı birçok avantaj da bulunmaktadır. Genellikle;

 

  • Niş ürün satışı yapan işletmelerin rakip sayısı oldukça azdır.
  • Niş ürünler daha az maliyet ile satışını gerçekleştirebileceğiniz ürünlerdir.
  • Bu ürün grubunda yapılacak pazarlama çalışmaları için firmaların masraflarının az olduğunu söylemek mümkündür.
  • Özellikle SEO çalışmalarında niş ürünlerin rakipleri oldukça azdır.

 

Sizler de bu tür avantajlardan yararlanmak ve e-ticaret ile gelir elde etmek istiyorsanız niş ürünler hakkında araştırma yapabilir ve bu kategoride yer alan ürünleri satarak gelirlerinizi arttırabilirsiniz.

 

3. Kendi Tecrübelerinizi ve Hobilerinizi Ürünleştirin

 

E-ticaret ile internetten ürün satmak istiyorsanız bilmeniz gereken bir diğer önemli konu da birçok kişinin bu sektörde kendi tecrübelerini ürünleştirdiğir. Günümüzde farklı sektörlerde hizmet veren birçok kişinin bulundukları sektörlere yönelik tecrübeleri bulunmaktadır ve herhangi bir konuda yeteneği bulunan kişiler bu tecrübelerini ürünleştirerek satışını gerçekleştirmektedir.

 

  • El emeği ürünler
  • Kendin yap ürünleri
  • Hobi ürünleri
  • Sanat ürünleri
  • Tasarım ürünler
  • Seramik ürünleri
  • Mum, biblo, tablo vb. ürün grupları

 

Kategorisinde satış yapan birçok kişi ve işletme kendi tecrübe ve tasarımlarını ürünleştirerek internetten satış yapmaktadır. Sizlerin de bu tarz konularda bilgi ve yetenekleri bulunuyorsa bir e-ticaret sitesi kurabilir ve tecrübelerinizi ürünleştirerek internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Böylece hem sevdiğiniz işi yapabilir hem de ürettiğiniz şeyleri satarak gelir elde edebilirsiniz.

 

Akılda Kalıcı Bir Marka Profili Oluşturun

 

E-ticaret sektöründe faaliyet göstermek isteyen kişi ve işletmelerin önem vermesi gereken bir diğer konu ise marka profili oluşturmaktır. Başarılı bir marka yaratmak isteyen kişi ve işletmeler ilk olarak markalarının özgün olmasına önem vermelidir. Bununla beraber önem verilmesi gereken bir diğer konu ise akılda kalıcı bir marka yaratmak olmalıdır.

 

Çünkü akılda kalıcı markalar arasında yer alan e-ticaret firmaları müşterileri tarafından kolay hatırlanmaktadır. Bu da işletmelerin hem var olan müşterilerini sadık müşterilere dönüştürmelerini hem de yeni müşteri kitlesi yaratabilmelerini kolaylaştırmaktadır. Bu nedenle işletmeler;

 

  • İş modeli
  • İşletme yapısı
  • Marka adı bulma
  • Alan adı
  • Logo tasarımı

 

Gibi birçok konuda özel çalışmalar yapmalıdır. Gelin şimdi bu konulara detaylı bir şekilde göz atalım.

 

1. Benzersiz İş ve Satış Modeliniz Olsun

 

E-ticaret nasıl yapılır? sorusuna yanıt arayan kişi ve işletmelerin bu sektörde faaliyet gösterebilmeleri için bir satış modeli yaratması gerekmektedir. Çünkü her e-ticaret firmasının, bir değer yaratması ve bu değeri tüketicilere sunması gerekmektedir. Bunu yapabilmek için de benzersiz bir satış modeli yaratmak oldukça önemlidir.

 

Benzersiz satış modeli yaratmak isteyen kişi ve işletmeler;

 

  • İlk olarak ürünlerini satacakları hedef kitlelerini belirlemelidir.
  • Hedef kitleleri üzerinde analiz yapmalıdır.
  • Rakiplerini incelemeli ve analiz etmelidir.

 

Bu çalışmanın ardından işletmeler rakiplerinin aynı hedef kitlede yer alan kişilere nasıl ulaştığını kavramalı ve hangi iş modelini kullandıklarını belirlemelidir. Bunun ardından ise e-ticaret firmaları kendi iş modellerini yaratarak farklılaştırmalıdır. Böylece işletmeler daha kolay bir şekilde satış modeli yaratabileceklerdir.

 

2. İşletme Yapınızı Belirleyin

 

E-ticaret firmalarının bir e-ticaret sitesi kurmadan ve internetten satış yapmaya başlamadan önce bir işletme yapısı belirlemesi gerekmektedir. İşletme yapılarını doğru bir şekilde belirleyen firmalar bu sektörde daha başarılı olabilme imkânı yakalamaktadır. Bu yapmak için;

 

  • İlk olarak şirketinizde bulunacak departmanları belirleyin. Departmanlarınızı belirlerken ürün, stok, kalite kontrol, teslimat, muhasebe ve pazarlama departmanlarını önceliklendirin.
  • Departmanlarda çalışacak kişilerin kim olduğunu ve işletmeniz için nasıl hizmet etmeleri gerektiğini belirleyin.
  • Departmanlar arası ilişkilerin nasıl yürütüleceğini belirleyin.
  • İşletmenizin nasıl çalışacağını kendine değer katmak için nelere önem vereceğini işletme yapınızı belirlerken ele alın.

 

Böylece e-ticaret firmanızın işletme yapısını daha kolay bir şekilde belirleyebilir ve departmanlar arasındaki iletişimi kuvvetlendirerek şirketiniz içerisindeki iş birliğini arttırabilirsiniz.

 

3. Benzersiz Bir Marka Adı Bulun

 

E-ticarette başarılı bir marka yaratmak isteyenlerin marka adı bulma süreçlerini iyi bir şekilde yönetmesi gerekmektedir. Bu süreci iyi bir şekilde yönetebilmek için ise Marka adı bulurken dikkat etmeniz gereken başlıca unsurlar bulunmaktadır.

 

  • Marka adlarının özgün olması gerekmektedir. Böylece diğer işletmeler ile karıştırılma ihtimaliniz ortadan kalkacaktır.
  • Marka adınızı seçerken akılda kalıcı bir marka adı bulmaya özen göstermeniz gerekmektedir.
  • Marka adınız akıcı olmalıdır.
  • Marka isminizi belirlemeden önce domain ve sosyal medya hesaplarını kontrol etmeniz gerekmektedir. Domainin ya da sosyal medya hesaplarının farklı bir kişi ya da işletme tarafından kullanılmaması kurumsal itibarınız için oldukça önemlidir.

 

Bu sayede daha doğru ve benzersiz bir marka adı bulabilir ve başarılı bir marka yaratmak için ilk adımı atabilirsiniz.

 

4. Alan Adı Satın Alın

 

Marka isminizi bulduktan sonra yapmanız gereken en önemli işlem bir e-ticaret sitesi açmak için alan adı satın almak olmalıdır. Alan adı tescili yaparken işletmelerin dikkat etmesi gereken önemli noktalar bulunmaktadır.

 

  • Alan adınızın kurumsal kimliğiniz ve marka adınız ile uyuşması gerekmektedir.
  • Alan adınızın 3 – 13 karakter arasındaki bir uzunlukta olması önemlidir.
  • Alan adının akılda kalıcı olması, özgün olması ve akıcı olması gerekir.
  • Alan adı uzantılarının faaliyet göstereceğiniz sektör ile örtüşmesi gerekir.
  • Alan adı satın almadan önce alan adınızın geçmişine göz atmanız önemlidir.
  • SEO uyumlu alan adı satın almaya özen göstermeniz gerekmektedir.

 

Bunları göz önünde bulundurarak sizler de alan adı satın alma işlemlerinizi gerçekleştirebilirsiniz. Benzersiz alan adları sayesinde markanızın bilinirliğini daha kolay bir şekilde arttırabilir ve e-ticaret sektöründe rakiplerinizle daha kolay bir şekilde rekabete girebilirsiniz.

 

 

5. Akılda Kalıcı Bir Logo Oluşturun

 

Akılda kalıcı bir marka profili oluşturmak ve başarılı bir marka yaratmak isteyen kişi ve işletmelerin akılda kalıcı bir logo oluşturması gerekmektedir. E-ticaret firmaları için logo tasarımı yaparken logoların özgün olması kadar profesyonel bir şekilde tasarlanması da oldukça önemlidir. Logo tasarımı yaparken işletmeler;

 

  • Adobe Illustrator ve Adobe Photoshop gibi profesyonel araçlar kullanmaya özen göstermelidir.
  • Logo tasarımı yaparken kullanılacak renklerin uyum içinde olması gerekmektedir.
  • Logoların markanız ve markanız yapacağı iş hakkında bilgi vermesi gerekmektedir.
  • Logo tasarımı esnasında kullanmanız gereken renk sayısı üçü geçmemelidir.
  • Logoda kullanılacak slogan ya da marka ismi gibi yazılar bulunuyorsa bunların okunaklı olması gerekmektedir.

 

Logo tasarımı yaparken işletmelerin bu noktaları göz önünde bulundurarak hareket etmesi ve özgün logo tasarıma önem vermesi gerekir. Sizler de e-ticaret firmanız için logo tasarımı yaptırırken çalışacağınız tasarımcılara bu noktada şartlar koyabilir ve işletmeniz için profesyonel logo tasarımı yaptırabilirsiniz.

 

 

 

Pazar Analizi ve Rakip Araştırması Yapın

 

E-ticaret nasıl yapılır diyen kişi ve işletmelerin marka ve kurumsal kimlik tasarım aşamalarını tamamladıktan sonra faaliyet gösterecekleri sektörlere yönelik araştırma yapması gerekmektedir.

 

  • Pazar analizi
  • Rakip Araştırması

 

E-ticaret firmaları tarafından yapılması gereken başlıca araştırmalardır. Çünkü bu araştırmalar sayesinde e-ticaret firmaları girecekleri pazarı daha kolay tanıyabilmekte ve rakiplerinin bu pazarda nasıl hareket ettiğini görebilmektedir.

 

Pazar Analizi; E-ticaret firmalarının hedeflerinde yer alan müşteri kitlesi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayan araştırmalara verilen isimdir. Müşterilerin toplumsal durumları, coğrafi konumları, Sosyo-ekonomik ilişkileri gibi özellikleri hakkında bilgi almanızı sağlamaktadır. Böylece internetten satacağınız ürünlere olan talebi gözlemleyebilir ve rakiplerinizi daha kolay bir şekilde analiz edebilirsiniz.

 

Yapacağınız Pazar araştırması sayesinde;

 

  • Satacağınız ürünlere gireceğiniz pazardaki olan talebi görebilirsiniz.
  • Tüketicilerin Sosyo ekonomik durumları hakkında daha fazla bilgi alabilir ve ürün fiyatlandırma stratejinizi belirleyebilirsiniz.
  • Ürünlerinizin ilgili Pazar içerisindeki boşlukları doldurup doldurmayacağını tartabilirsiniz.
  • İşletmenize en çok fayda sağlayacak pazarlara karar verebilir ve bu pazarlara giriş yaparak satışlarınızı daha kolay bir şekilde yapabilirsiniz.
  • Pazar analizi yapabilmek için devlet teşvik ve hibelerinden yararlanabilirsiniz.

 

Bu tür avantajlardan yararlanmak ve iyi bir iş fikri ile doğru pazarda yola çıkmak istiyorsanız sizler de işletmeniz için Pazar analizi yapmalısınız.

 

Rakip Araştırması; E-ticaret ile faaliyet göstereceğiniz sektörde yer alan rakiplerinizi tanımanıza ve bu sektörde farklılaşmak için neler yaptıklarını anlamanıza olanak sağlayan araştırmalardır. Rakip araştırmaları işletmelerin e-ticaret süreçlerini yönetirken doğru kararlar vermesini sağlayan araştırmalardan birisidir. İşletmeler rakip araştırmaları sayesinde;

 

  • Rakiplerini doğru bir şekilde tanıyabilirsiniz.
  • Rakiplerinin ürün fiyatlandırma stratejileri hakkında bilgi alabilirsiniz.
  • Rakip firmaların düzenlediği kampanyalar ve kampanya stratejileri analiz edebilirsiniz.
  • Markaların güçlü yönlerini saptamanıza kolaylık sağlar.
  • İşletmelerin kendilerini nasıl farklılaştıracağını anlamalarını kolaylaştırır.

 

Pazar analizi ve rakip araştırması sayesinde işletmeler e-ticaret süreçlerinde nasıl yol izleyeceklerini girecekleri pazarda rakiplerinin zayıf yönlerini kullanarak nasıl ön plana çıkacaklarını anlar ve böylece doğru bir e-ticaret iş ve satış modeli geliştirerek e-ticaret sektöründe başarılı olma şansı yakalar.